مصرف حشیش با خطر بالای ابتلا به کتواسیدوز در دیابت نوع 1 ارتباط دارد

25 دسامبر 2019 - محققان دریافتند که خطر ابتلا به كتواسیدوز دیابتی (DKA) در مبتلایان به دیابت نوع 1 كه کانابیس(حشیش، ماری جوآنا)​​ را در حد متوسطی مصرف می کنند، دو برابر بیشتر است.

نتایج این مطالعه حاصل تحقیق بر روی 932 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 از 69 مرکز بهداشت در سراسر ایالات متحده است.

کتواسیدوز دیابتی یا DKA، یک عارضه کوتاه مدت دیابت است که اگر به موقع درمان نشود، می تواند زندگی فرد را تهدید کند. DKA زمانی رخ می دهد که بدن فاقد انسولین کافی باشد.

شرکت کنندگان در این تحقیق به یک نظرسنجی در مورد استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی پاسخ دادند. برای ارزیابی میزان استفاده از کانابیس از سیستم نمره دهی استفاده شد، که از "صفر" برای عدم استفاده شروع و به عدد 33 برای استفاده ی شدید ختم می شد .93 درصد از شرکت کنندگان در گزارش خود به صفر یا حداقل استفاده از کانابیس (نمره ی صفر تا 3) و 7 درصد از شرکت کنندگان به سطح متوسطی از مصرف کانابیس (نمره ی 4 تا 26) اشاره کرده بودند.

نتایج نشان داد که مصرف متوسط ​​کانابیس با افزایش دو برابری خطر ابتلا به DKA همراه است.

به دلیل نحوه ی انجام این مطالعه نمی توان یک رابطه ی علّی را از نتایج آن استباط کرد و فقط می توان ارتباط بین مصرف کانابیس و خطر ابتلا بهDKA  را شناسایی نمود، این مطالعه نمی تواند علت ارتباط مصرف کانابیس با افزایش خطر DKA را توضیح دهد.

در این نوع مطالعات، عاقلانه است که ارتباط ها را از بیش از یک دیدگاه بررسی کنیم. یک سوال این است که آیا مصرف کانابیس ممکن است خطر ابتلا به DKA را در برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش دهد؟

از طرف دیگر، فاكتور دیگری كه باید در نظر گرفت، اینست كه آیا كسانی كه به دلایل دیگر بیشتر در معرض خطر DKA هستند، بیشتر احتمال دارد به سمت مصرف کانابیس روی آورند؟ به عنوان مثال، افرادی با مشکلات روحی و روانی یا عوارض دیابت، ممکن است از کانابیس(حشیش ماری جوانا) به عنوان تسکین دهنده استفاده کنند؟ البته گروههایی از این قبیل، ممکن است حتی بدون مصرف کانابیس، نیز در کنترل دیابت نوع 1 با چالشهایی از جمله کتواسیدوز دیابتی، مواجه شوند.

این مطالعه در شناسایی یک ارتباط جالب توجه بود اما قدم بعدی بررسی عوامل موثر در افزایش خطر ابتلا بهDKA  در مصرف کنندگان کانابیس مبتلا به دیابت نوع 1 است.

این تحقیق توسط مجله Diabetes Care بصورت آنلاین منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/cannabis-use-associated-with-elevated-risk-of-dka-in-type-1-diabetes.html